קונסטלציה משפחתית היא גישה שפותחה ע"י הפסיכואנליטיקאי ברט הלניגר בשנות השמונים. השיטה מושפעת מהגשטלט והטיפול משפחתי. בעת שהותו באפריקה בתחילת דרכו לצורך עבודתו, הוא הבין כי הפרט שייך לשבט, לקבוצה וכי על הטיפול התרחש באופן מערכתי. הוא נעזר בייצוגי הקהילה ואינפורמציה העוברת מהם אל המטופלים ומה שהמטופל.ת משדרים. להעברה זו קרא: העברה מרחבית.
הלינגר בטיפולו המערכתי הבין כי הפרט משקף את המתחולל מתחת לפני השטח במשפחה באופן לא מודע. הטיפול אמור להביא למודעות את ה"קולות המושתקים" ואת הדיאלוגים שלא נאמרו ובכך לשנות את ההשפעות המגבילות אשר פוגעות לא פעם בפרט ובמשפחה,-להאיר אותם לכדי מערכות אמונה תומכות ומחזקות.
השיטה מתקיימת בקבוצות או באופן פרטי בחדר הטיפולים, כאשר המטופל מגולל את סיפורו וממנה את הייצוגים מתוך הקבוצה, בני משפחה אתם הוא מתמודד הם הייצוגים אתם עובדים. השלב הראשון הוא שלב של התבוננות והקשבה לתכנים העולים מן הסיפור ומהדמיות (או הנושאים) בהם עסוקים המטופל.ת.
תיאור מקרה: ש' מטופלת באמצע שנות הארבעים, שהגיעה אלי לפני מספר שנים רצתה לברר את ההתמודדות הקשה שיש לה עם כסף. בחרנו בדים המשמשים כייצוגים כאשר הטיפול הוא פרטני. בדים עליהם עומד.ת המטופל.ת (על מנת להתחבר לאינפורמציה שמביא עמו הייצוג) עבורה ועבור הכסף ובד נוסף עבור נעלם אותו הניחה ש' לבין הכסף. היא לא ידעה מראש מה יצוץ ומדוע בכל פעם שמתקרבת לעבודה נחשקת "משהו מתקלקל" והיא לא מממשת את ההבטחה לשגשג. כאשר עמדה ש' על הבד ה"נעלם" מיד הרגישה תחושות מוכרות למרות שהגוף שלה נכנס להתכווצות ולמצוקה. ש' הבינה שמדובר למעשה באמה. כאשר זו הייתה מתבוננת על הכסף (דרך הייצוג שבחרה ש') גופה היה מתכווץ והיא הרגישה רתיעה ופחד. כאשר יכלה האם, דרך הייצוג שבחרה, לגולל את סיפורה מסתבר שבתקופת השואה התחבאה בכפר קטן, בתחילה בשלווה עד אשר בעל הבית חשב כי המשפחה גנבה ממנו את כספו, היכה והשליך אותם חזרה ליער. בעזרת ייצוגים נוספים יכולנו לתת ל"אם" לשחרר את הפחד, הבושה והתסכול. כאשר פנתה לביתה והתנצלה בפניה על כל השנים שבהם הערימה פרשנות שלילית על היכולת להחזיק בכסף, זאת באופן לא מודע ולא מפורש. מעולם לא שמעה ש' את הסיפור. האם אמרה לה: "אני אמך ואני לוקחת אחריות מלאה על ההיסטוריה שלי ועל הפרשנויות שהעמסתי במשפחה על כסף אני משחררת אותך מאחריות".
בסיפור זה ניתן לראות את הקשר בין הפרט והמערכת, בין הבת לבין האם, והאופן שבו ההיסטוריה הלא פתורה של המשפחה עברה לבת והשפיעה על חייה. כאן, יכלה ש' לעבור תהליך משחרר מעומקי התודעה, לפנות בחזרה לאימה ולהביא לשגשוג ללא מורא בחייה ובכך לקטוע העברה בין דורית שלילית לילדה שלה ולכוננן מערכת של אמון ובטחון ביחס ליכולתה להשתכר בכבוד.
בתוך המשפחה ישנן מערכות רבות שדורות תיקון: דור הסבים והסבתות ,דודים ודודות, אבא אימא והילדים והקשר הבין דורי הם המהותיים ביותר להתפתחותנו בהווה. כל זאת אם רק נשכיל להבין כי כל בעיה שאנו מתמודדים עמה היום, מחזיקה את האנרגיה לפתרון מהותי ושגשוג.
- Hellinger, B. (1998). Love's Hidden Sismmetery, What Makes Love Work in
Books.Relationship. Zeig,Tucker & Co.Arizona